نخستین زیر سامانه از سامانه مجتمع اطلاعاتی صندوقها (سما) راه اندازی شد
به گزارش پایگاه خبری میعاد از روابط عمومی صندوق بازنشستگی وزارت نفت به نقل از نشریه زندگی نو (نشریه ویژه بازنشستگان صنعت نفت) نخستین زیرسامانه از سامانه مجتمع اطلاعاتی صندوقها (سما) که به منظور ایجاد سامانه های نوین اطلاعاتی در صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت راه اندازی شده، سرآغاز طرحی مهم است که با هدف ارایه خدمات مطلوب، پرشتاب و در دسترس به بازنشستگان صنعت نفت در دست اجرا قرار دارد. این زیرسامانه به عنوان هسته مرکزی، زیرساخت مالی و حسابداری صندوقها را تشکیل می دهد. مهندس امیر رسولی، رئیس امور فناوری و اطلاعات صندوقها در گفت وگو با “زندگی نو” ضمن اشاره به این دستاورد، توضیحاتی کامل در مورد برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت صندوقها در زمینه فناوری اطلاعات و گسترش دامنه خدمات این واحد ارائه کرده که می تواند چشم اندازی تازه از شیوه نوین خدمت رسانی به مخاطبان صندوق را پیش روی، قرار دهد.
رسولی که در رشته مهندسی کامپیوتر در دوره لیسانس و در دوره فوق لیسانس در رشته مدیریت فناوری تحصیل کرده و ۱۵سال تجربه مدیریت در حوزه فناوری اطلاعات در نظام بانکی را در کارنامه خود دارد، از سوی رئیس هیات رئیسه صندوقها، ماموریت یافت تغییراتی در گستره فناوری اطلاعات صندوقها ایجاد کند، به گونه ای که روند دریافت خدمات از سوی بازنشستگان محدود به مکان نباشد و ایشان بتوانند با کمترین نیاز به مراجعه به دفاتر نمایندگی، خدمات مورد نظر خود را با استفاده از رایانه دریافت کنند. رئیس جدید امور فناوری و اطلاعات صندوقها، نیل به این هدف را قابل دسترسی می داند.برنامه راهبردی مهندس رسولی برای فراهم ساختن زمینه های لازم، از تدوین و تایید برنامه راهبردی سه ساله با هدف ایجاد زیرساخت ها خبر می دهد و می گوید: با توجه به لزوم ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، یک برنامه راهبردی سه ساله تدوین شده که به تایید رسیده و با همکاری و مشارکت شرکت “فاوا نفت صباکیش” در حال اجرای آن هستیم. به گفته وی، ارائه خدمات مورد نظر مسؤولان صندوقها به بازنشستگان، منوط به برخورداری از زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی است. در برنامه زمانبندی سه ساله، سال اول به ایجاد زیرساخت ها، سال دوم به ایجاد سرویس های اولیه و سال سوم به توسعه خدمات، اختصاص یافته است.رئیس امور فناوری و اطلاعات صندوقها می افزاید: در حال حاضر هیچگونه سامانه خدماتی بتنی بر فناوری اطلاعات که به طور مستقیم و مستقل از سوی صندوقها ارائه شود وجود ندارد و خدمات مورد نیاز را از شرکت ملی نفت دریافت می کنیم. این در حالی است که سرویس های یاد شده از نظر فناوری قدیمی هستند. وی ادامه داد: شرکت ملی نفت نیز با مشکلات جدی در این زمینه روبه روست و تهیه اقلام مورد نیاز از بازارهای داخلی و خارجی به دشواری انجام می شود.توسعه خدمات رئیس آی تی صندوقها به تحوالتی اشاره می کند که تاکنون رخ داده است: روزهای نخست، برای ارتباط با دفاتر نمایندگی مشکلات زیادی داشتیم. با پیگیری های مستقیم مهندس رحیمی از طریق وزیر مخابرات و تلاش همکارانم، این ارتباط با دفاتر نمایندگی و مناطق در حال بهینه سازی است و در آینده نزدیک شبکه فیبر نوری صندوقها در سراسر ایران گسترش می یابد. بر این اساس بعدها می توان سرویس های مبتنی بر نرم افزار را توسعه داد که سرمایه خوبی برای صندوقها به شمار می آید.رسولی با اشاره به تحولی دیگر می گوید: تقویت سیستم های مانیتورینگ اقدام دیگری است که انجام شده، پیش از این در صورت قطع ارتباط با دفاتر، تماس می گرفتند و اطلاع می دادند اما در حال حاضر بیدرنگ پس از قطع ارتباط، پیامکی برای کارشناس مربوط فرستاده می شود. اگر ارتباط پس از ۱۰ دقیقه برقرار نشد، پیامکی دیگر با مضمون قطع بودن ارتباط برای رئیس آی تی فرستاده می شود و تلاش برای برقراری ارتباط ادامه می یابد.مرکز پاسخ گویی فناوری اطلاعات (مپفا) مهندس رسولی می گوید در آینده نزدیک کارمندان شاغل در صندوقها می توانند با یک تماس تلفنی، هر نوع درخواست در زمینه آی تی را مطرح و راه حل آن را دریافت کنند. در اندیشه راه اندازی یک سامانه متمرکز فناوری اطلاعات موسوم به “مپفا” هستیم. به این ترتیب که یک شماره تلفن اعلام می کنیم تا تمامی همکارانی که در زمینه آی تی مشکل یا درخواستی دارند با این شماره تماس بگیرند. سپس این ارتباط ثبت و به مخاطب کد پیگیری داده می شود. همزمان، کارشناس مربوط در جریان قرار می گیرد و اقدام لازم را در جهت رفع ایراد انجام می دهد و بعد مراتب به اطلاع همکار می رسد. نقاط قوتب که رئیس آی تی صندوقها از ان سخن می گوید حمایت های مسؤولان، مهمترین و موثرترین نقطه قوت، مدیریت است. استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های موجود در شرکت فاوانفت صباکیش نیز نقطه قوت دیگری است که کارشناسان و کارکنان مجرب آی تی صندوقها را به تحقق این آرزوی دیرینه امیدوار می سازد. در مقابل این نقاط قوت و خواست عمومی که پشتوانه های چنین پروژهایی هستند. رئیس امور فناوری و اطلاعات صندوقها ابراز امیدواری کرد که سرویس ها هرچه زودتر احیا شوند و صندوق بتواند خدمات بهتری به بازنشستگان ارائه کند.سایت صندوقها پایگاه اینترنتی صندوقها را روابط عمومی پشتیبانی می کند. این وبسایت نیز از نظر طراحی و تکنولوژی قدیمی است. در راستای تعامل و همکاری با رئیس روابط عمومی صندوقها، پروژهایی تعریف کرده ایم تا وضعیت سایت نیز بهبود یابد. از سوی دیگر اگر قرار است بازنشستگان خدمات بهتر و بیشتری را از سایت دریافت کنند، به یک سری زیرساختها نیاز داریم. سایت، رویکرد عام به بازنشستگان دارد. اگر سایت به عنوان یک پورتال عمل کند، بازنشستگان می توانند با ورود به آن و یا با استفاده از برنامه تلفن همراه متناسب با شرایط خود، از انواع خدمات مورد نیاز در زمینه های مختلف رفاهی برخوردار شوند. مهندس رسولی می افزاید: سایت بازنشستگان یک پایگاه خبری است و در مواردی ممکن است جذابیت لازم برای مخاطبان نداشته باشد. بنابراین به محرک هایی نیاز داریم تا این جذابیت را ایجاد کنند. به اعتقاد وی، محدودیتی برای استفاده از اینترنت در دنیای بازنشستگان وجود ندارد اما رغبت و تمایل برای انجام این کار کافی نیست. ممکن است شماری از بازنشستگان حال و حوصله کار کردن با اینترنت را نداشته باشند اما فرزندان و نوه ها می توانند این خلاء را جبران کنند. به گفته رئیس امور فناوری و اطلاعات صندوقها ، به هر تقدیر اگر نیاز وجود داشته باشد، راه و روش رفع نیاز هم یافت می شود.هم اکنون اینترنت در خانه آیا این احتمال وجود دارد که تلاش برای ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت در بین بازنشستگان، آنان را از تحرک و تکاپو دور سازد و سبب شود بیشتر اوقات خود را در چاردیواری خانه سپری کنند؟ رئیس آی تی صندوقها در پاسخ به این پرسش می گوید: برای جبران این احتمال، می توان با استفاده از بعضی برنامه ها که در گوشی های تلفن همراه نصب می شوند، میزان تحرک و پویایی و فعالیت ورزشی همکاران بازنشسته را اندازه گیری کرد و متناسب با فعالیت های انجام شده، همکار بازنشسته را برای مثال با شارژ کردن کارت رفاهیات و یا روش های موثر و کارآمد دیگر، مورد تشویق قرار داد. مهندس رسولی در پایان و در پاسخ به این پرسش که ممکن است بعضی از بازنشستگان به کامپیوتر و اینترنت دسترسی نداشته باشند، برای ایجاد علاقه و رغبت در این گروه چه باید کرد؟ معتقد است: برای انجام این کار، می توان فضایی را در دفاتر نمایندگی به کامپیوتر و اینترنت اختصاص داد تا بازنشستگان به کمک یک فرد آگاه، با فضای مجازی، ظرفیت ها و قابلیت های آن آشنا شوند و آموزش ببینند تا به انجام کار با اینترنت رغبت پیدا کنند.
مصاحبه شونده: مهندس امیر رسولی رئیس امور فناوری و اطلاعات صندوقها – زندگی نو، نشریه ویژه بازنشستگان صنعت نفت- سال دهم- شماره ۲۳۹ (دانلود نشریه از اینجا)