صدور کارت معاینه فنی برای موتورسیکلت ها اجباری شد/موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی اعمال قانون می شوند
به گزارش پایگاه خبری میعاد- سردار سید تیمور حسینی در گفتوگویی با اشاره به جزئیات طرح معاینه دار بودن موتورسیکلت ها، تاکید کرد: داشتن کارت معاینه فنی برای موتورسیکلت همانند خودرو اجباری است و مالکان موتورسیکلت باید کارت معاینه فنی را کنار سایر مدارک موتورسیکلت داشته باشند.
وی افزود: البته این مسئله چیز جدیدی نیست، از قبل در قانون آمده بوده است اما کمتر مورد توجه قرار میگرفت.
رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: موتورسیکلتها هم باید همانند خودروها مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه فنی طی خواهند کرد و پس از قبولی در آزمون، معاینه فنی دریافت خواهند کرد.
سردار حسینی یادآور شد: اگر موتورسیکلتی معاینه فنی نداشته باشد، مطابق دیگر وسایل نقلیه اعمال قانون خواهد شد.
براساس این گزارش، موتورسیکلتها روز به روز در کشور در حال افزایش هستند و جمعیت این وسیله نقلیه در ایران چندین میلیون رسیده است. با این حساب بخشی از آلودگی کشور مخصوصا کلانشهرها مربوط به موتورسیکلتها است. متاسفانه برخی از موتورها به دلیل اسقاطی بودن مشکل دودزا بودن را دارند و یکی از راههای جلوگیری از این مشکلات معاینه فنی بهموقع است که در این مقاله به نحوه انجام معاینه فنی موتورسیکلت خواهیم پرداخت.
در بررسی مشخصات ظاهری موتورسیکلت چه مواردی چک میشوند؟
- استفاده از چراغهای زنون خلاف مقررات است.
- آینههای موتور سیکلت باید سالم، قابل تنظیم و وضوح بالا داشته باشند.
- طلق جلوی موتور سیکلت باید دارای ابعاد استاندارد، شفاف و بدون خش باشد.
- اگزوز باید بیصدا باشد و این مورد برای جلوگیری از آلودگی صوتی سنجیده میشود.
- برای تست سلامت چرخ عقب، کمکفنرها و همراستا بودن چرخها مورد سنجش قرار میگیرند.
- اگزوز نباید دودرزا باشد و علت آن گاهی به روغنسوزی و عدم سوخترسانی صحیح انجین مربوط میشود.
- چراغهای موتورسیکلت باید نور درخشانی ساطع کنند و مواردی مثل شکستگی قاب چراغ، سوختگی یا کمنوری بودن مشکل فنی به حساب میآیند.
- به نداشتن گارد و ترکبند غیراستاندارد هم در بررسی ظاهری موتورسیکلت توجه میکنند.
-
سنجش گازهای آلاینده و تست ترمز موتورسیکلت
در این مرحله میزان گاز خروجی از اگزوز موتورسیکلت بر اساس نوع آن مورد سنجش قرار میگیرد. در تست آلایندگی، گازهایی مثل CO، HC، O2 و در آخر هم لامبدا بررسی میشود. میزان این گازها باید در محدوده استاندارد باشد. سوراخ بودن اگزوز، مشکل در سوخترسانی، سوخت بیکیفیت و نشتی باعث بالا رفتن آلایندگی موتور سیکلت خواهد شد. آخرین مرحله در معاینه فنی؛ تست ترمزهاست که قدرت و سرعت ترمزها مورد بررسی قرار میگیرد و هم به صورت دستی و هم به وسیله دستگاه انجام میگیرد و در نهایت هم باد لاستیکها تست میشوند.
خبرنگار: هاجر اسماعیل زاده
دبیر خبر: حسین معصوم زاده