رونمایی از دو رام قطار ملی در مترو تهران تا پایان سال ۱۴۰۳
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری میعاد- علیرضا شیخ طاهری در مراسم آغاز تولید انبوه قطار ملی که در یکصد و پنجاه و ششمین پویش امید و افتخار اظهار کرد: بدلیل تامین نیازهای ناوگان مترو سال ۹۹ طرح ساخت قطار ملی و همچنین تولید انبوه قطار مترو انجام شد.
وی با بیان اینکه میزان داخلی سازی در ساخت واگن کمتر از ۳۰ درصد در سال ۹۹ بود، افزود: تا اواسط سال ۱۴۰۲ مراحل ساخت یک رام قطار مترو پس از اخذ مجوزهای لازم انجام و این قطار در خط مترو پرند بکار گرفته شد و بیش از ۶۰ هزار کیلومتر این رام قطار پیمایش شد.
شیخ طاهری ادامه داد: اکنون در مسیری قرار گرفتیم که میدانیم میخواهیم چکار کنیم و قطعا میتوانیم ایرادات واگن ساخته شده را برطرف و با تلاش شهرداری تهران، معاونت علمی ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا و تلاش مهندسان و متخصصان کشورمان اکنون میزان داخلی سازی واکن های مترو به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
وی با اشاره به ۱۱۳ رام قطار مترو ملی نیز یادآور شد: عملیات ساخت ۱۵ دستگاه رام قطار با هفت واگن و همچنین یک رام هشت واگن در حال عملیاتی است و تا پایان امسال ۲ رام قطار ملی مترو وارد بهره برداری میشود.
شیخ طاهری گفت: با تولید واگنهای داخلی به ازای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی شده و برای ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و میزان داخلی سازی ساخت واگن نیز به ۸۵ درصد رسیده است.
همچنین رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم اضافه کرد: یکی از ضرورتهای کلانشهر تهران توسعه خطوط ریلی است که خوشحالیم ساخت واگن مترو توسط مهندسان کشورمان در حال انجام است.
مهدی چمران افزود: قطعا با این اقدامات مهم از مشکلات حمل و نقل عمومی گره گشایی خواهد شد و میتوانیم در بخش مترو اقدامات شایستهای انجام دهیم.
شهردار تهران با بیان اینکه پس از گذشت ۱۸ سال شاهد راه اندازی اولین قطار ملی مترو هستیم، گفت: این آغاز یک کار بزرگی است و میتوانیم مسیر تولید انبوه قطار ملی را هموار کنیم.
همچنین شهردار تهران در مراسم آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو اظهار کرد: میزان بومی سازی در ساخت واگن ۳۵ درصد بوده و اکنون به ۸۵ درصد رسیده است.
علیرضا زاکانی ادامه داد: این موفقیت به دست متخصصان داخلی رقم خورده و با توجه به اینکه طبق برآورد تا ۱۰ سال آینده کشور به هشت هزار واگن نیاز دارد، میتواند نوید بخش انجام کار بزرگ باشد.
شهردار تهران افزود: تهران از این هشت هزار واگن سهم چهار هزار تایی دارد و به عبارتی ۵۰ درصد از نیازهای واگن کشور است به همین منظور تلاشهای بسیار در این بخش صورت گرفته است.
به گفته وی، تلاش داریم اولین رام قطار ملی مترو را در بهمن ماه راهاندازی خواهیم کرد و بعدی نیز در اسفند ماه و عملا از سال آینده مراحل ساخت تولید انبوه واگن و قطار ملی در داخل دنبال میشو
خبرنگار: هاجر اسمعیل زاده پیربازاری