حذف تدریجی کنکور هویت واقعی را به مدرسه بازگرداند/ دو دوره مجلس به دو دولت موضوع حذف تدریجی کنکور را ابلاغ ولی اجرایی نشد
به گزارش پایگاه خبری میعاد از آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه در پیامی نوشت: پس از یک دوره تلاش و سختکوشی دانش آموزان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش، فرآیند برگزاری
آزمونهای نهایی دوره دوم متوسطه همزمان با عید سعید غدیر خم به پایان رسید؛ این رویداد عظیم ملی در سال تحصیلی جاری به شکل بیسابقهای با حضور بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز و داوطلب ورود به آموزش عالی در ۱۰۸ عنوان ماده درسی و
بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ حوزه آزمون برگزار شد.
وی افزود: امتحانات نهایی با تأثیر قطعی ۵۰ درصدی امسال و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی برای سال آینده، نقشی مهم و حیاتی در راهیابی دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور و آینده تحصیلی و شغلی این عزیران دارد.
صحرایی خاطر نشان کرد که نتایج تحلیلها و پایش آزمونهای نهایی سال گذشته، دستاوردهای درخشانی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم آورده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش سالهای متمادی تحت سیطره کنکور قرار گرفته بود و پیوستگی آموزشی آن در معرض خطر قرار داشت، یادآور شد: این امر سبب شده بود تا آموزش رسمی عمومی در دورههای تحصیلی، پیوند و
ارتباط معناداری با آموزش عالی پیدا نکند.
وی افزود: موضوع حذف تدریجی کنکور در ۲ مجلس، تصویب و برای اجرا به دو دولت ابلاغ شده بود اما به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار، در هر دو نوبت اجرایی نشد.
صحرایی ادامه داد: اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت مردمی، هویت واقعی را به مدرسه، برنامه درسی، معلم و کتابهای درسی برگرداند و سبب شد کیفیت آموزش، شایستگیهای تخصصی و حرفهای معلمان، عدالت آموزشی و تقویت
مدارس دولتی، به طور محسوسی به کانون توجه اولیاء، مدیران و رهبران آموزشی کشور تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای این مصوبه در سال تحصیلی گذشته، اظهار داشت: دستاوردهای این اقدام، آن را به یکی از مهمترین و حیاتیترین اقدامات برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت در چند دهه اخیر بهویژه ایجاد ساختار مناسب سنجش و ارزشیابی
عملکرد تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبدل کرد.
عضو کابینه دولت سیزدهم با یادآوری اینکه اجرای این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیرپذیری معدل دانش آموزان در ورود به مراکز آموزش عالی نقش بی بدیلی در تربیت نسلی فکور، خلاق، دانا و مجهز به مهارتهای حل مسأله خواهد داشت، افزود: این اقدام نویدبخش
آیندهای روشن و امیدآفرین برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است و حفظ این شاهراه حیاتی، یک فرصت ارزشمند برای نظام آموزشی کشور به شمار میرود.