تمرکز زدایی از پایتخت درراستای نهادینه شدن عدالت فرهنگی انجام گرفت
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری میعاد– محمود سالاری با تشریح جزئیات و عملکرد این معاونت درحوزه های مختلف به وئزه موضوع آمورش هنرمندان در مناطق محروم وکمتر برخوردار ، افزود: ما در مناطق دور افتاده کشور شروع به طراحی برای آموزش هنرمندان علاقهمند و جوانان مستعد که در دسترسی به آموزشهای با کیفیت ندارند کردیم.
سالاری بیان کرد: این کار به صورت رایگان شروع و با طراحی سایتی ثبتنامها اغاز شد. تا امروز ۷۲ هزار نفر از این آموزشها بهرهمند شدهاند این عددی است که در سایت و در همه برنامههای مختلف قابل رویت است.
معاون هنری وزیر فرهنگ اظهار داشت: بعد از ارائه آموزشها، آزمونی برگزار میشود و هنرآموزها مدرک دریافت میکنند که این مدرک میتواند برای مراکز فرهنگی و هنری قابل اعتنا باشد و در کنار آن خود هنرآموزان هم میتوانند موسسه فرهنگی تاسیس کنند.
وی ضمن تاکید بر این نکته که گام دوم تحقق عدالت اجتماعی تمرکز زدایی از پایتخت بود، تصریح کرد: بعد از قریب ۸ سال ما جشنواره تئاتر منطقهای را احیا کردیم و در ۸ منطقه این جشنواره برپا شد.
سالاری ادامه داد: همین اتفاق در حوزه موسیقی نواحی شکل گرفت، در شهرستانهای استانهای زیادی جشنواره برگزار کردیم، استانها به وسیله این جشنوارهها دیده شدند.
معاون هنری وزیر فرهنگ تاکید کرد: بعضی از استانها تعداد سالن کمی برای برگزاری جشنواره داشتند و برای برگزاری این جشنوارهها سالن ساخته شد و پلاتوها احیا میشد.
وی گفت: در گام سوم احیا هنرستانها و تاسیس هنرستانهای جدید بود، بیشترین درخواست را از طرف خانوادههایی داشتیم که فرزندانشان علاقهمند به تحصیل در هنرستان بود، کلی متاسفانه هنرستانی در آن شهر وجود نداشت و هدف ما وجود حداقل یک هنرستان دخترانه و پسرانه در هر شهرستان بود.
سالاری بیانکرد: زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم، کرونا تازه در حال تمام شدن بود و انجمادی که بر معیشت هنرمندان حاکم شده بود و باید حتما تاحدود زیادی این مساله حل میشد که این مهم حاصل نمیشد، مگر با تلاش برای فعال شدن نهادهای مختلف اجرایی مانند تماشاخانهها و سالنهای موسیقی.
معاون هنری وزیر فرهنگ اضافه کرد: تلاش ما این بود که مهمترین تهدیدهای این حوزه را شناسایی کنیم و مهمترین فرصتها را از این تهدیدها استخراج کنیم و در همین راستا شروع کردیم به طراحی مهمترین راهبردهای اصلی هنر در کشور و با این رویکرد به سمت بررسیهای پژوهشی رفتیم.
وی ادامه داد: حاصل این تلاشها تدوین مجموعهای به نام هنر تحول هنر بود، این اثر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفت و در این اثر در کنار تهدیدها، فرصتهاو چالشها و همه مسائل موجود، چشماندازی که بابد هنر در کشور ما طی میکرد بر اساس اصول بررسی شده است تا ما بتوانیم از هنر اسلامی- ایرانی کشورمان صیانت کنیم و آن را رشد و ارتقا بدهیم.
سالاری بیانکرد: تلاش کردیم تا حد امکان آثاری بر روی صحنه تجلی پیدا کند و کارهایی را حمایت کنیم که برآیند تفکر انقلاب اسلامی باشد، برآیند تفکری باشد که عدالت، ایمان، اخلاص و خداجویی در آن موج بزند.
معاون هنری وزیر فرهنگ ادامه داد: جشنوارهها در این راستا به ما مدد میکردند، گروههای مختلف تئاتر، موسیقی، تجسمی و حتی آموزشگاههای هنری باید به این ریل سوق داده میشدند.
وی در مورد تربیت نیروی انسانی اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی کارآمد برای حوزه فرهنگ و هنر یکی از اساسیترین فعالیتها است، به میدان آوردن انسانهای والا و شایستهای که ممکن است در سالهایی مورد بیمهری قرارگرفته بودند و خودشان احساس کرده بودند باید گوشهنشینی اختیار کنند، یکی از رسالتهای ما بود.
سالاری افزود: به اعتراف بسیاری از کارشناسان و بسیاری از کسانی که سالهای متمادی جشنوارهها را دنبال کردند، در این سه سال جشنوارههایی که برگزار شد از سلامتترین، عمیقترین و موجهترین جشنوارهها به موضوعات انقلاب بود.