بازخوانی اندیشههای امامین انقلاب اسلامی ایران در ایروان/امام خمینی (ره)گفتگو را ابزاری برای مبارزه با ظلم و ستم در جهان میدانستند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری میعاد– در این مراسم پس از تلاوت قرآن کریم آقای موید روحانی مستقر در مسجد کبود، درباره جایگاه زن و خانواده در اندیشه امام خمینی(ره) به ارائه سخنانی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه زن در اندیشه امام(ره) از جایگاه والایی برخوردار است، افزود: این نگرش برگرفته از آموزههای بلند اسلام، قرآن و اهل بیت علیهمالسلام است.
در ادامه نماهنگها و فیلمهای کوتاهی از زندگی امام خمینی و مراسم تشییع میلیونی امام خمینی(ره) برای حضار به نمایش درآمد که مورد استقبال آنان قرار گرفت.
معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان نیز دراین مراسم به بررسی اندیشههای امامین انقلاب در نظام سیاسی ایران پرداخت.
بهرام طاهری با اشاره به اندیشههای سترگ امامین انقلاب در باب سیاست، حکومت و دیپلماسی و روابط بینالملل مطرح کرد: اندیشههای امام خمینی(ره) چند ساحتی و چند بعدی است و شخصیت بنیانگذار کبیر انقلاب فرازمانی است از اینرو اندیشههای ایشان مختص دوره زمانی خاص نیست.
وی با این توضیح که چند ساحتی بودن اندیشههای امام منجر به افزایش مانایی اندیشههای ایشان شده ادامه داد: اندیشه امام خمینی (ره) پاسخگوی نسلهاست و ایشان احیاگر نسلهاست به همین دلیل امهات اندیشه ایشان پایدار و ماناست.
طاهری با تاکید بر صلابت و زایندگی اندیشههای امام راحل افزود: اندیشههای امام خمینی (ره) تحولساز و تحول آفرین است و منظومه فکری حضرت امام(ره) مشتمل بر جمع هوشمندانه فلسفه، عرفان و فقه و سیاست است و بنمایه آرا حضرت امام برگرفته از مبانی انسانشناسی و هستیشناسی ایشان است که هیچیک از یکدیگر منفک و جدا نیستند.
معاون سفارت ایران در ارمنستان اظهارداشت: در نگاه و کلام امام خمینی(ره) تعریف مشخصی از انسان وجود دارد و ایشان انسان را آگاه، مختار، آزاد، نامحدود، مسئول و تربیتپذیر و کمالجو میداند و دائم در معرض آزمون الهی است که غایت و مقصد او قرب الهی می شد .
وی افزود: با توجه به اینکه در باور امام غایت انسان قرب الهی است هیچگونه شکستی برای او معنا ندارد و آنچه به عنوان شکست تلقی میشود در واقع نوعی آزمون است که امکان صعود را برای او فراهم میکند.
طاهری به مفهوم استقلال در اندیشه امام خمینی(ره) نیز اشاره کرد و گفت: استقلال در اندیشه امام دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی و استقلال علمی و فرهنگی است.
وی با اشاره به نگاه امام به روابط بینالملل از نگاه یک فقیه و نه یک سیاستمدار افزود: سیاست از منظر امام وسیله و ابزاری است که امکان تحقق شریعت و جامعه مبتنی بر موازین دینی را فراهم میکند.
طاهری با تاکید براینکه روابط بینالمللی ایران برگرفته از مبانی فکری و اعتقادی حضرت امام است با اشاره به اندیشههای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی افزود: طی سی و پنج سالی که رهبر انقلاب اسلامی سکان هدایت نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارد با استواری و صلابت مسیر امام راحل را ادامه میدهند و اندیشه رهبر فرزانه انقلاب در حوزه دیپلماسی استمرار خط مشی بنیانگذار کبیر انقلاب است.
وی تاکید کرد: رهبری در بیان اصول سیاست خارجی هم معتقد به خط امام و اصل تغییرناپذیر نه شرقی، نه غربی است و علاوه بر آن سه اصل عزت حکمت و مصلحت را هم چهارچوبی برای ارتباطات بینالمللی نظام جمهوری اسلامی ایران با دنیا میدانند.
وی بیان کرد: حمایت از ملتهای مظلوم سرلوحه بیانات رهبر انقلاب است و ایشان به سرنوشت ملتهای مظلوم و در راس آنان فلسطین حساس بوده و موضوع غزه را بزرگترین مساله جهان اسلام دانسته و مردم غزه را پیروز نهایی در نبرد با صهیونیست میدانند.
طاهری اظهار داشت: در اندیشه رهبر انقلاب، نبرد غزه، نبرد با اسرائیل نیست بلکه نبرد میان حق و باطل استهمچنین رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در سخنانی به بررسی میراث ماندگار امام خمینی در گفتگوی بین ادیان پرداخت و گفت: وصیت نامه امام(ره) به عنوان یک سند ماندگار و چراغ راه برای ملت ایران و ملت آزاده جهان است.وی با تاکید بر اینکه در این وصیت نامه علت ماندگاری و مانایی انقلاب اسلامی بیان شده است.
وی، مطرح کرد: ایشان رمز پیروزی انقلاب اسلامی را ظلم ستیزی ، عدالت جویی و احترام به کرامت انسانها و انگیزه خدا محوری میدانند .
رایزن فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان با تاکید بر اینکه تا زمانی که این آرمانها پابرجا باشد نام امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پایدار خواهد ماند و دشمنان ایران اسلامی این را درک کرده اند، گفت: از این رو دشمنان تلاش می کنند تا با آرمانهای انقلاب و اهداف آن مبارزه کنند اما وعده الهی پیروزی حق بر باطل است و چون انقلاب اسلامی رنگ الهی و خدایی دارد پس باقی می ماند چون فقط رنگ خدا پایدار است .
وی همچنین به اهمیت گفتگوی بین ادیان در اندیشههای امام راحل نیز اشاره کرد و افزود: ایشان گفتگو را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر، درک متقابل و همزیستی مسالمتآمیز پیروان ادیان مختلف میدانستند و همواره بر احترام عمیق به باورها و ارزشهای اصیل هر دین تأکید میورزیدند و معتقد بودند که گفتگوی بین ادیان میتواند به صلح و ثبات در جهان کمک کند.
محمد اسدیموحد با اشاره به نامه امام خمینی به گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سال ۱۳۶۷، بیان کرد: دیدگاههای امام خمینی در مورد گفتگوی بین ادیان مورد توجه و استقبال بسیاری از رهبران مذهبی و اندیشمندان در سراسر جهان قرار گرفته است و نامگذاری سال ۲۰۰۱ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان “سال گفتگوی بین تمدنها ” الهام گرفته از اندیشه امام خمینی (ره) بود.
رایزن فرهنگی کشورمان با تاکید بر اینکه رهبران و اندیشمندان مذهبی در سراسر جهان از آموزههای امام خمینی(ره) برای گسترش گفتگو و همکاری بین پیروان ادیان مختلف استفاده میکنند، بیان کرد: اندیشههای امام خمینی(ره) در خصوص گفتگوی بین ادیان بر پایههای استواری شامل احترام متقابل، صداقت و صراحت وپرهیز از مناظره و جدل، تأکید بر مشترکات ادیان الهی، صلح و عدالت جهانی و سعادت بشریت پایهگذاری شده است.
اسدی موحد با اشاره به اینکه امام خمینی گفتگو را ابزاری برای مبارزه با ظلم و ستم در جهان میدانستند، ادامه داد: ایشان گفتگو را فرصتی برای معرفی اسلام ناب محمدی به جهانیان میدانستند تا از اسلام هراسی و ایران هراسی و شیعه هراسی جلوگیری شود.
وی با اشاره به تاکید بنیانگذار کبیر انقلاب بر لزوم گفتگوی اسلام با سایر ادیان ابراهیمی گفت: ایشان مشترکات این ادیان را فرصتی برای همبستگی و تقابل با دشمنان مشترک بشریت میدانستند.
اسدیموحد افزود: همچنین امام خمینی بر گفتگوی اسلام با ادیان غیر ابراهیمی تاکید داشتند و بر یافتن نقاط مشترک اخلاقی و انسانی در این گفتگوها اهتمام داشتند.معرفی جایزه جهانی امام خمینی(ره) عالیترین نشان جمهوری اسلامی ایران
رایزن فرهنگی ایران به تاکید امام راحل بر گفتگوی دین و فلسفه و گفتگوی دین و علم نیز اشاره کرد و درباره جایزه جهانی امام خمینی(ره) گفت: جایزه جهانی امام خمینی(ره)، عالی ترین نشان جمهوری اسلامی ایران است که در راستای اعتلا و پاسداشت نام و راه امام راحل عظیم الشأن(ره)، به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حوزه معرفی مکتب امام خمینی(ره) اعطا میشود.
رایزن فرهنگی کشورمان افزود: این جایزه در دو بخش نظری و عملی به آثار شاخص و ناب علمی و نیز فعالیتهای مؤثر و گسترده سیاسی ـ اجتماعی در عرصه ملی و بینالمللی اهدا میشود.
اسدیموحد بیان کرد: لینک شرایط و برنامه جایزه جهانی در صفحات اجتماعی رایزنی فرهنگی بار گذاری میشود.
همچنین دکتر گاریک میساکیان استاد رشته تاریخ و ایرانشناسی از دانشگاه دولتی ایروان بود که با موضوع ایدئولوژی امام خمینی(ره) در مورد تشیع سیاسی و تاثیر آن بر خاورمیانه، به ایراد سخنانی پرداخت.
وی در این مراسم به تاثیر اندیشههای امام(ره) بر دیگر کشورهای اسلامی بهویژه بر تشیع اشاره کرد و گفت: اندیشههای امام خمینی موجب هویتبخشی به شیعیان و کشورهای با جمعیت شیعه شده است.
وی مطرح کرد: امام خمینی با آموزههای سیاسی و دینی و نگرش به ولایت فقیه و حکومت موجب شد شیعیان در عراق و لبنان و سوریه از وحدت و انسجام ویژه برخوردار شوند و به هویت نوین دست پیدا کنند و سبب بروز و ظهور نهضتهای مبارز علیه استبداد و استکبار و امپریالسم شد.
خانم لیانا پتروسیان دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی به بررسی تاثیر ایدئولوژیک امام خمینی(ره) بر نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای رؤسای جمهور پرداخت.
وی آموزهها و اندیشههای امام خمینی(ره) را بر محورهایی همچون عدالتخواهی و تساوی اجتماعی، استقلال و معنویت استوار دانست و گفت: دولتهای بعد از انقلاب اسلامی همگی متاثر از این اندیشه و آموزهها بودهاند.چگونگی عملکرد و سیاستهای دولتها در جمهوری اسلامی ایران برگرفته ازاندیشههای امامین انقلاب می باشد و این اثرپذیری بهویژه در دولت آقای شهید رئیسی مشهود بود و به نظر میرسد آن شهید بزرگوار بیشترین تاثیرپذیری را از این آموزههای اندیشه ای امامین انقلاب داشته است .مراسم با دعا برای پیروزی اسلام بر کفر و استکبارطول عمر مقام معظم رهبری و و آزادی فلسطین پایان پذیرفت.